Proviisorin blogi

13.11.2021

Apteekin tehtävänä on toimittaa oikeita lääkkeitä oikeille asiakkaille oikealla annoksella. Toki näinkin, mutta näkisin apteekkien palvelun paljon isommassa mittakaavassa. Tässä kirjoituksessa haluan avata Käpylän apteekin näkemyksiä apteekkipalvelusta, jossa ei myydä ja tyrkytetä tuotteita vaan kuunnellaan asiakasta ja ratkaistaan heidän terveydellisiä (ja joskus muitakin) pulmiaan.

Meidän apteekissa asiakas kohdataan aina suurella sydämellä. Asiakas otetaan vastaan iloisesti ja hänen mietteitään kuunnellaan. Hänelle pyritään löytämään paras mahdollinen ratkaisu. Joskus se tarkoittaa sitä, että olisi hyvä käyttää jotain lääkettä, mutta aika usein se on myös sitä, että hänen ei missään tapauksessa ole järkevää käyttää jotain lääkettä. Me emme myy tuotteitamme vain myymisen vuoksi. Me haluamme, että tuotteesta on oikeasti jotain apua asiakkaillemme. Jos hyötyä ei nähdä kovin suureksi, kehotamme mieluummin olemaan ostamatta. Ohjaamme asiakkaan helposti myös lääkäriin, jos emme pysty itse auttamaan ja näemme, että lääkärin kautta hän saisi apua paremmin.

Raha ei ole koskaan ollut apteekissamme ykkönen, vaan asiakas. Apteekkeihin yritetään iskostaa myyntiajatusta kovasti ja asiakkaalle pitäisi muka aina tarjota jotain lisää tai esitellä tarjoustuotteita. Tämä ei ole koskaan meistä tuntunut luontevalta eikä asiakasta kunnioittavalta. Siksi olemmekin päättäneet luottaa ammattitaitoomme terveyden edistämisen alalla ja kaikki ne suositukset, joita annamme, tulevat oikeasti suoraan sydämestä ja näemme ne juuri kyseiselle asiakkaalle hyödylliseksi.

Meillä on apteekissa hirmuisen hyvä henki. Vitsailemme, nauramme ja jaamme toisillemme arjen asioita. Tämä luo työyhteisöön lämpöä ja iloa. Yleensä hyvä henki välittyy jollain tapaa myös asiakkaille. Toivon, että sydämellisyytemme tulisi vastaan jo ovea avatessa. Vaikka olemme iloista ja huumorintäyteistä sakkia, otamme tietysti asiakkaamme aina vastaan tietynlaisella vakavuudella. Pidämme siis asiakkaitamme tärkeinä ja haluamme heidän parastaan.

Joskus kartoitin apteekissa työntekijöiden arvoja. Kahvihuoneen seinää koristi taulu, jossa oli kysymyksenä, miksi tätä työtä teemme. Iloa ja onnistumista koettiin useimmiten sellaisissa tilanteissa, joissa pystyimme jotenkin auttamaan asiakasta. Voi kuinka vastaukset lämmittivätkään proviisorin sydäntä.

Minä haaveilen siitä, että kenenkään ei tarvitsisi käyttää lääkkeitä. Toki tämä haave on varmasti vähän yliampuva. Realistisempi haave olisi, että kaikkien lääkkeiden käyttäjien lääkitys olisi kohdillaan. Lääkkeitä käytettäisiin oikein, niiden vaikutus olisi itselle juuri optimaalinen, ne eivät aiheuttaisi haittavaikutuksia, mutta pitäisivät ne oireet poissa, joihin sitä on määrätty. Ja asiakkaat myös tietäisivät, miksi lääkkeitä syövät. Hoitomyöntyvyys olisi kohdillaan. Lääkkeitä ei syötäisi turhaan, vaan oireita osattaisiin hoitaa ja ennaltaehkäistä myös elintavoilla. Lääkkeen käyttäjät kävisivät säännöllisesti lääkärintarkistuksissa tarkistuttamassa mm. laboratorioarvot. Näitä haaveita voin olla itse työyhteisöni kanssa edistämässä edes hieman. Me voimme kysellä lääkkeen käytöstä, ohjata oikeaan käyttöön, käyttää erilaisia lomakkeita tai kysymyksiä sen selvittämiseksi, onko lääkehoito kohdallaan ja antaa neuvoja elintapahoitoon.

Ja kaikki tämä pätee myös muihin apteekkituotteisiin. En esimerkiksi suosittele syömään ylimääräisiä vitamiineja, jos puutoksia ei ole todettu ja syö terveellisesti ja monipuolisesti ruokaa. Kansallisen suosituksen mukaan tarvitsemme purkista ainoastaan D-vitamiinia. Muita vitamiineja tulisi käyttää vain silloin, kun niistä on elimistössä vajetta.

Meille tullessaan asiakas voi siis luottaa siihen, että häntä kuunnellaan ja autetaan, että hän saa asiantuntevaa palvelua ja, että teemme varmasti kaikkemme, jotta hän lähtisi pois tyytyväisenä ja neuvoja saaneena. Sitä on meidän työmme. Suurin palkinto on tyytyväinen asiakas.

6.5.2021

Hupsista, siitähän on jo yli vuosi, kun tämä verkkoapteekki avattiin. Mihin se aika oikein menee! Ajattelin, että nyt on vihdoin aika esitellä myös itseni. Juttuja on varmasti mukavampi lukea, jos tietää, kuka täällä ruudun toisella puolella näitä kirjoittaa. Tässä siis hieman esittelyä minusta.

Olen siis Jenni ja olen ollut Käpylän apteekin proviisori jo yli 14 vuoden ajan. Lisäksi olen ainakin äiti, vaimo, sisko, ystävä, kissan omistaja ja ihan tavallinen ihminen. Käpylän apteekissa olen viihtynyt tosiaan monen monta vuotta, mutta aina vaan täällä on kivaa olla töissä. Meillä on ihan huippu työyhteisö, jossa naurua ja huumoria riittää, mutta myös töitä tehdään suurella sydämellä yhteen hiileen puhaltaen. En ole kokenut tarvetta vaihtaa työpaikkaa, kun työpaikka on muuttunut ympärilläni näinä vuosina. Tällä hetkellä meillä on minun aikanani kolmas apteekkari. Apteekkarin vaihdos tuo aina muutoksia tullessaan ja henkilökuntakin usein vaihtuu samalla.

Mitä sitten proviisori oikein tekee? Proviisorilla on pari vuotta pidempi koulutus kuin farmaseutilla ja proviisori toimiikin apteekissa yleensä henkilöstöjohdon tehtävissä. Minun vastuullani on ainakin työvuorosuunnittelu, henkilökunnan kouluttaminen, tiedottaminen, toiminnan kehittäminen ja kehityksen seuraaminen, viranomaismääräysten seuraaminen ja toimeenpano, hoivakotiyhteistyöt, toimintaohjeiden päivittäminen ja kouluttaminen, farmasian opiskelijoiden kouluttaminen heidän harjoittelujaksoillaan apteekissa, yhteistyö lääke-edustajien kanssa ja apteekin tietosuoja- ja tietoturva-asiat. Tietysti teen myös sitä tärkeintä työtä eli asiakaspalvelua ja se täyttääkin työpäivistäni suurimman osan. Olen myös vastuussa kaikista apteekin toiminnoista sikäli, että mahdollistan farmaseuteille ja muille apteekin työntekijöille parhaat mahdolliset olosuhteet tehdä heidän työtään ja jos he jostain syystä ovat poissa töistä, minun pitää pystyä paikkaamaan heitä. Osaan siis tilata ja purkaa tukuista tulevat tavarat ja kirjata ne koneelle, osaan hyllyttää, osaan tarvittaessa laskuttaa tai tehdä annosjakelun tilauksia. Osaan käyttää verkkoapteekkia ja päivittää sinne uusimmat tarjoukset, tiedotteet ja muun informaation. Olen myös mukana tekemässä apteekin somea. Aika monipuolista, eikö?

Tehtäviä siis on monenlaisia ja päivät eivät kyllä käy apteekissa pitkiksi. Minulla on yleensä aina jokin projekti menossa tai useampikin, joita teen aina, kun asiakaspalvelulta ehdin. Aika hyväksi multitaskaajaksi tässä on vuosien mittaan oppinut. Toki välillä minua pitää muistuttaa, että mitähän hommaa olin tekemässä, kun se keskeytyy ja tulee muuta hommaa eteen. Kaikki on kuitenkin tullut lopulta tehtyä. :)

Proviisorin tutkinnon lisäksi olen lukenut vähän ravitsemustieteitä. Ravitsemus on tärkeä asia meidän kaikkien elämässä. Sitä säätämällä voidaan ennaltaehkäistä ja hoitaa monia sairauksia. Siksi keskustelen mielelläni asiakkaiden kanssa myös ravinnosta.

Suurinta intohimoani työssäni on kehittää ja kehittyä. Kävin juuri puolitoista vuotta kestäneen johtamiskoulutuksen, joka on taas auttanut suuresti työssäni apteekissa. Koulutuksen jälkeen nimesin itseni leikillisesti johtajaksi. Huumoriahan se oli. Minä en siis omista apteekkia. Se kuuluu apteekkarille. Meillä ei myöskään puhuta alaisista vaan työkavereista. Olemme kaikki yhtä perhettä. Arvostan kaikkia työkavereitani suuresti. Uskonkin, että hyvän asiakaspalvelun takana on hyvinvoiva henkilökunta. Haluan erityisen hyvin pitää huolta siitä, että kaikilla on töissä hyvä olla.

Oman kouluttautumiseni lisäksi haluan aktiivisesti myös kehittää apteekin toimintoja ja palveluja. Aktiivinen toimintojen kehittäminen tarkoittaa sitä, että kuuntelen henkilökuntaa ja paneudun sellaisiin kohtiin työssämme, joissa he kokevat olevan jotain ongelmia tai puutteita. Sitten lähdemme porukalla niitä kehittämään. Aktiivinen kehittäminen voi olla myös sitä, että jotain uutta palvelua lähdetään kehittämään asiakkaiden tarpeista. Eli esimerkiksi viime keväänä lanseeraamamme kotiinkuljetus lähialueille on ollut erittäin mieluisa monille asiakkaillemme, jotka eivät ole uskaltaneet, halunneet tai pystyneet itse asioimaan apteekissa.

Töiden ulkopuolella touhuan tietysti perheeni ja lasteni kanssa. Rakastan metsässä kävelyä. Myös suunnistus on vienyt sydämeni viime vuosina. Siinä kaikki muu unohtuu, kun keskittyy vaan karttaan ja yrittää olla eksymättä. Välillä sitä toki myös eksyy, mutta aina olen löytänyt myös pois metsästä. Vähän niin kuin työelämässä. Joskus sitä on vähän hukassa sen suhteen, miten työtä pitäisi lähteä kehittämään tai tekemään, mutta lopulta löytyy ratkaisu, jota kohden lähdetään menemään. Jos ulos ja metsään ei pääse, voin hyvin myös istua sohvalla ja neuloa. Suku täytyy pitää villasukissa!

Kaikista parasta ja kantavaa tässä työssä on se, jos voi olla jollekin asiakkaalle avuksi. Tulkaa siis kysymään meiltä ihan mitä vaan, oli asia pieni tai iso. Meillä on halu löytää ratkaisuja. Parhaiten saat tietysti apua terveyteen liittyvissä asioissa, mutta saa toki kysyä muutakin. :)

Ihanan aurinkoista kevättä sinulle, rakas lukija! Toivottelee Jenni.

4.3.2021

5 vinkkiä kuivaihoiselle

Talvella iho kuivuu kylmän vaikutuksesta. Lämmitys kuivattaa sisäilmaa, joka sitten kuivattaa myös ihoa. Kesällä auringonvalo paksuntaa ihoa, jolloin veden haihtuminen iholta vähenee. Talvella iho taas pääsee ohentumaan. Myös monilla iäkkäillä iho muuttuu ohuemmaksi ja usein he kärsivätkin kuivasta ihosta. Tässä viisi + yksi helppoa vinkkiä ihon pitämiseksi hyvinvoivana:

  1. Rasvaa, rasvaa ja rasvaa

Kuivan ihon ensisijainen hoito on rasvaus perusvoiteella. Iho tarvitsee rasvausta joka päivä. Paras hetki rasvaukselle on heti suihkun jälkeen, kun iho on vielä kostea. Silloin rasva imeytyy ihoon parhaiten ja sitoo samalla kosteutta tehokkaasti ihoon. Talviaikaan kannattaa yleensä valita rasvaisempi, ravitsevampi ja hoitavampi voide kuin kesällä. Pari kertaa päivässä rasvauksen tulisi riittää. Jos iho kutisee aamurasvauksen jälkeen jo ennen iltaa, vaihda voide rasvaisempaan/hoitavampaan. Kun iho voi paremmin, kerran päivässä rasvaus voi olla riittävä.

Muista käyttää voidetta riittäviä määriä. Aikuisen iholle menee kuukaudessa noin 1-1,5 kg rasvaa, jos rasvataan koko keho. Rasvauksen säännöllisyys on myös olennaista. Vaikka iho olisi paremmassa kunnossa, ei rasvausta kannata lopettaa. Tällöin iho kuivuu herkästi uudestaan. Kesän tullen toki kannattaa katsastaa, onko vielä tarvetta rasvaukselle tai voisiko rasvan vaihtaa kevyempään.

Jos voide aiheuttaa kirvelyä iholla, se yleensä tarkoittaa sitä, että voide on liian kevyt ja tarvitaan rasvaisempaa voidetta. Karvaiselle ihoalueelle kannattanee valita kevyempi voide, jolloin se on helpompi levittää ja se imeytyy paremmin.

  1. Pese myös rasvalla

Lika ja hiki on syytä pestä pois myös kuivalta iholta, eikä peseytymistä sinänsä pidä välttää. Lika ja hiki ärsyttävät ihoa ja voivat tehdä siitä kutisevan. Toki monet saippuat voivat kuivattaa ihoa entisestään. Siksi kannattaakin valita saippuan sijaan pesevä perusvoide, pesuöljy tai pesuvoide. Esimerkiksi Aqualan L on hyvä perusvoide pesuun.

Kasvojen ihoa voi puhdistaa misellivedellä tai puhdistusmaidolla kostutetulla vanulapulla, jos haluaa välttää vesipesua.

  1. Maitohappobakteeria iholle

Markkinoille on alkanut tulla probioottisia voiteita, joilla voidaan korvata tavallinen perusvoide. Kuiva iho kutisee herkästi ja raavittaessa iho menee rikki. Rikkinäiseen ihoon taas pesiytyy herkästi haitallisia bakteereja. Voiteen maitohappobakteerit ovat tasapainottamassa ja monipuolistamassa ihon bakteerikantaa sekä estävät haitallisten bakteerien kasvua. Kuivuminen aiheuttaa iholle lievän tulehduksen, jota vastaan maitohappobakteerit ovat oiva apu. Maitohappobakteereja sisältäviä voiteita löytyy sekä koko vartalolle että kasvoille.

  1. Naamiot

Jos kasvojen iho tuntuu kiristävältä, laita iholle kosteuttavaa naamiota. Laita naamiota iholle kunnon kerros ja anna vaikuttaa 5-15 minuuttia. Jos iholle vielä jotain jää, voit pyyhkiä sen pois vanulapulla. Jos haluat viilentävän ja rauhoittavan vaikutuksen, pidä naamiota jääkaapissa puolisen tuntia ennen käyttöä. Ah, kuinka ihanaa!

  1. Tehokkaampaa hoitoa ihottumiin

Jos iho pääsee kuivumaan pahasti, voi iholle ilmestyä myös kutisevia ihottumaläiskiä. Niitä kannattaa hoitaa kortisonivoiteilla kuureittain. Kortisonivoidetta tulee käyttää kerralla vain 1-2 viikon ajan ja sen jälkeen tulee pitää saman mittainen tauko. Kortisonivoiteen kanssa voi käyttää lisäksi perusvoidetta, jos iho tarvitsee lisäkosteutusta, mutta se olisi hyvä laittaa eri aikaan päivästä. Tauon aikana jatketaan tietysti perusvoiteen käyttöä. Jos tuntuu, että ilman reseptiä saatava kortisonivoidekaan ei tehoa riittävästi pitääkseen ihottuman pois, on syytä mennä tapaamaan lääkäriä.

+ yksi extravinkki

Myös ruokavaliolla voit vaikuttaa ihon kuntoon. Syö terveellisesti ja monipuolisesti. Iho kosteutuu sisältä päin, kun syöt riittävästi rasvoja. Kannattaa suosia pehmeitä rasvoja kuten kasviöljyjä ja kalaa. Purkista voit ottaa kalaöljyä tai tyrniöljyä.

2.1.2021

Uusi vuosi, uudet kujeet

Vuosi 2020 on jäänyt taakse ja uusi ja odotuksia täynnä oleva vuosi 2021 on täällä. On hyvä aika tehdä pieni katsaus päättyneeseen vuoteen ja kurkistaa jo, mitä meillä apteekissa on ajatuksissa alkaneelle vuodelle.

2020 muisteluita:

Alkuvuodesta saimme riveihimme uusia työntekijöitä, jotka tulivat uuden apteekkarin mukana. Nyt meillä onkin ihan maailman paras työyhteisö, jossa kaikilla on hauskaa ja työt sujuvat mallikkaasti.

Korona iski sitten maaliskuussa, kuten kaikki tietävät. Apteekissa koronan alku näkyi pari viikkoa kestäneenä ruuhkana. Parhaimmillaan (vai pahimmillaan) meillä oli päivittäinen asiakasmäärä kaksinkertainen verrattuna normaaliin. Hyllyt ostettiin tyhjiksi parasetamolivalmisteista ja kuumemittareista. Kyllä siinä vähän kiirettä piti, mutta selvittiin.

Keväällä myös jakauduimme kahteen ryhmään, jotka eivät työskennelleet yhdessä tai edes tavanneet toisiaan. Tällä pyrittiin välttämään sitä, että koko apteekin henkilökunta laitettaisiin karanteeniin yhden sairastuessa, jolloin apteekki jouduttaisiin sulkemaan. Myös aukioloaikoja jouduimme silloin hieman supistamaan. Tästäkin selvittiin.

Nyt olemme parantaneet suojautumistamme siten, ettei kahteen ryhmään jakautumiseen ole enää tarvetta. Apteekkiin on teetetty suojapleksejä niin henkilökunnan ja asiakkaiden väliin kuin myös henkilökunnan keskinäisiin väleihin. Lisäksi käytössämme on ollut visiirejä ja suusuojaimia, jotta välttäisimme saamasta itse tartuntaa ja tartuttamasta muita. Pintoja pyyhitään myös ahkerasti edelleen. Myös asiakkaille tarjoamme käsidesin lisäksi suusuojaimia. Ilahduttavaa onkin, että lähes kaikki, jotka vain pystyvät jonkinlaista suusuojainta käyttämään, ovat sen pukeneet päälleen tai laittavat sen viimeistään apteekissa.

Maaliskuussa käynnistimme pahimpaan koronaruuhkaan myös tämän uuden verkkoapteekkimme. Se löysikin heti paljon käyttäjiä ja edelleen tilaajia riittää. Suosio kyllä yllätti meidät positiivisesti. Samalla päätimme, että kuljetamme lääkkeet lähialueille maksutta ja autamme tällä tavalla osaltamme koronan leviämisen estämisessä. Maksuttomia kotiinkuljetuksia jatketaan edelleen. Sen saa joko verkkoapteekin kautta tilatessa tai vaikka soittamalla apteekkiin.

Normaalisti kehitämme apteekin toimintoja ja kouluttaudumme jatkuvasti. Viime vuosi meni tällä kertaa korona-asioiden selvittelyyn ja kehitystyötä ehdimme tehdä vähemmän kuin normaalisti. Pääasia kuitenkin, että työt sujuvat ja voimme auttaa kaikkia ihania asiakkaitamme.

2021 unelmia:

Koronarokotukset ovat alkaneet koronapotilaita hoitavan henkilöstön osalta ja pian ne laajenevat myös ikäihmisiin ja riskiryhmäläisiin. Tämä tuo paljon toivoa alkaneelle vuodelle. Meillä apteekissa on myös paljon asioita mielessä, jotka viime vuodelta peruuntuivat, mutta joita toivottavasti tänä vuonna päästään toteuttamaan. Olimme suunnitelleet mm. erilaisia tapahtumia: luentoa, asiakasiltaa ja esittelytilaisuuksia.

Tammikuussa aloitamme kampanjan, jolla haluamme tuoda esiin mahdollisuutta saada säännöllisesti käytössä olevat lääkkeet jaeltuina valmiiksi annospusseihin. Palvelu on nimeltään koneellinen annosjakelu, kotoisammin anja. Palvelu on toki maksullista, mutta olemme saaneet neuvoteltua annosjakelua tekevän yksikön kanssa hinnan kohtuulliselle tasolle, jolloin hinnaksi tuli 5,50€/viikko. Annosjakelun myötä ei enää tarvitse itse jakaa lääkkeitä dosettiin. Myös lääkitysturvallisuus paranee, kun varmistetaan, ettei esim. päällekkäisiä lääkkeitä ole käytössä eikä lääkkeillä ole yhteisvaikutuksia. Annospusseja on helppo käyttää, koska jokaisen pussin päällä lukee päivämäärä ja kellonaika, jolloin lääkkeet tulisi ottaa sekä tietysti, mitä lääkkeitä kyseinen pussi sisältää. Lääkkeet toimitetaan apteekista kahden viikon pussirullissa. Ne voi joko noutaa apteekilta tai saada kuljetettuna kotiin.

Apteekissa tulee vuoden aikana toimimaan muutamia farmasian opiskelijoita. Nuoret ja innokkaat opiskelijat ovat kyllä tämän työn yksi suola. Kun he uusin silmin katselevat apteekkitoimintaa, oppii itsekin aina uutta, vaikka minäkin olen ollut Käpylän apteekissa jo 14 vuotta töissä.

Tälle vuodelle on suunniteltu myös asiakastyytyväisyyskyselyä. Toivomme saavamme teiltä ihanilta asiakkailta palautetta, kuinka voisimme palvella teitä vielä paremmin sekä apteekin kivijalassa kasvokkain että virtuaalisesti verkossa. Olemme innokkaita kehittämään uusia palveluita, joita asiakkaamme haluavat käyttää. Pelkästä kehittämisen ilosta ei palveluja kannata kehittää, jos niille ei tarvetta juuri meidän asiakaskunnassa ole.

Apteekin sosiaalisessa mediassa eli käytännössä Facebook-sivuilla ei ollut suurta toimintaa viime vuonna. Tässä parin viimeisen kuukauden aikana olemme saaneet sinnekin vähän eloa lisää. Ajatus on, että tänä vuonna sinne tulee paljon uutta sisältöä. Tarkoituksena on välittää hyvää mieltä ja hyvää henkeä, joka meillä täällä apteekissa vallitsee. Toki tärkeänä sielläkin puolella on ihmisten auttaminen. Kerromme palveluistamme ja tuomme esiin myös ajankohtaisia terveyteen liittyviä teemoja. Haluamme innostaa terveelliseen elämään ja lisätä tietämystä erilaisten sairauksien tai pienempienkin vaivojen hoidosta ja ennaltaehkäisystä. Toivottavasti seuraat meitä myös Facebookin puolella. (Apteekin Facebook-sivuille tästä)

Tämän blogin tarkoituksena on tehdä hyvän mielen kirjoituksia erilaisia terveyden osa-alueita sivuten. Lisäksi saatan kirjoitella laajempia katsauksia erilaisten sairauksien hoidosta. Tämä blogiajatus vielä elää ja kasvaa ja toteutus tehdään sen ajan puitteissa, mitä muulta työltä ehtii. Toivon kuitenkin, että saan aikaiseksi sellaisia kirjoituksia, joita te siellä haluatte lukea.

Näillä mielikuvilla ja ajatuksilla ensi vuoteen. Haluan toivottaa asiakkaillemme ja kaikille tätä tekstiä lukeville oikein hyvää ja toiveikasta uutta vuotta. Olkoon se täynnä unelmia!

Jatkakaamme toisistamme huolehtimista ja välittämistä.

30.11.2020

Joulun taikaa

Joulun taikaa

Anna läheiselle hetki aikaa

Anna rakkautta, lämpöä,

kerro, että välität

Nauti kinkusta, laatikoista, joululauluista

Nauti hyvästä mielestä ja rauhasta

Toivo, että kaikilla olisi hyvä olla

vain loivia mäkiä elämän vuoristolla

Auta

Ilahduta

Tee pieniä ihmeitä

Seuraa hymyksi kääntyviä ilmeitä

Unelmoi isosti

äläkä pelkää

joulun taika kasvattaa siivet selkään

Paras lahja maailmassa

on

ihmiset rakkauttaan jakamassa

 

22.10.2020

Liikunnan harjoittamisen taito

Olipa kerran äiti-ihminen, joka yritti juosta metsässä tyttärensä perässä suunnistusharjoituksissa. Tytär huuteli usein äidilleen, että miksi olet niin hidas mato ja naureskeli päälle. Tämä äiti olen minä. Toki olen myös sisukas ja päätin, että ensi kesänä jalka nousee edes hiukan kevyemmin, vaikken usko jatkossakaan pysyväni tyttäreni perässä, kun hän gasellin lailla pinkoo menemään. 

Kesän jälkeen moni aloittaa liikuntaharrastuksen, mutta mikäs mahtaa olla tilanne, kun päästään pimeään marraskuuhun, eikä ulos lähteminen enää huvita. Vanhat tavat palaavat hiljalleen ja lopulta vuoden pimein aika meneekin sohvalla Netflixiä katsellen. Tammikuussa sitten taas uudenvuodenlupausten myötä jaksetaan kuukausi liikkua enemmän.

En ole liikunta-alan asiantuntija, mutta kyllähän minäkin tiedän, että liikuntaa pitää harrastaa säännöllisesti, jotta siitä saa terveyshyötyjä. Liikunta on lääke lähes joka asiassa. Monia alkaa ahdistaa ja tulee stressiä siitä, ettei saa itseään liikkeelle. Mitäpä, jos kerrankin antaisit itsellesi luvan olla sellainen kuin olet. Jollain tavalla tietysti kannattaa itseään liikuttaa, mutta kannattaa hakea siihen omanlaisiaan tapoja. Omia suosikkeja tällä hetkellä ovat kymmenen minuutin jumppa aamulla ennen töihin lähtöä sekä lapsen liikuntaharrastukseen osallistuminen. Suunnistamaan pääsen aina mukaan ja oheisliikuntana on jumppaa, johon myös äiti saa osallistua. Yksinään ei ehkä tulisi lähdettyä, mutta lapsen energisyys vie mukanaan. Parasta.

Liikunnan ei tarvitse olla ryhmässä tekemistä tai johonkin paikkaan (kuten kuntosaliin) sidonnaista. Kotona ja lähimaastoissa saa liikuntaa yllin kyllin, kun ottaa sopivan asenteen. Toki tällä hetkellä kotona jumppaamisen suosio on kasvanut kovasti ja erilaisia digitaalisia palveluita kotijumppareille löytyykin useita. Mutta voihan sitä ottaa vaikka siivouksen jumpan kannalta. Musat soimaan ja moppi käteen. Mopin kanssa voi tanssahdella samalla tai kyykätä aina välillä. Tai voisiko sitä vaikka venytellä tai tehdä erilaisia liikkuvuusharjoituksia samalla, kun katsoo telkkaria, edes viisi minuuttia kerrallaan. Jokainen liike lasketaan.

Aina ei myöskään voi jaksaa. Eikä tarvitsekaan. Silloin itse tyydyn katselemaan Instagramista muiden kotijumppareiden kuvia ja videoita. Niistä voi valmiiksi valkkailla jumppia, joita tekee, kun taas on energiaa. Niin ja menen tietysti ajoissa nukkumaan. Sillähän sen väsymyksen saa poistettua. 

Haluan sanoa tällä kirjoituksellani, että liikunnan ei tarvitse olla vakavaa. Suorittamisesta kannattaa hellittää, jos ei ole kilpaurheilija. Liiku sen mukaan, mitä keho kaipaa. Tee vain sen verran kerrallaan kuin jaksat ja hyvältä tuntuu. Mutta sen, mitä teet, tee hymy huulilla. Ja kiitä itseäsi jälkikäteen. Namaste.

P.S. Jotta pääsisin juoksuharjoituksissani edes alkuun, on ostoslistalle laitettu kunnon juoksukengät. Kyllä tämä tästä vielä lähtee! 

19.8.2020

Levännyt olo koko vuodeksi, ei vain lomilla?

Kiinnostaisiko sinua lääke, joka voi auttaa sydänsairauksiin, diabetekseen, kiputiloihin, stressiin, oppimisvaikeuksiin ja masennukseen sekä suojaa flunssalta, syövältä ja dementialta? Aikamoinen ihmelääke siis. Mitäpä, jos kerron, että tällainen lääke on jo olemassa ja se on kaikkien saatavilla. Parasta on, että lääke ei maksa mitään. Tämän lääkkeen nimi on uni.

Tutkitusti suomalaiset nukkuvat liian vähän. Unta pitäisi saada yössä n. 7-9 tuntia. Kesälomalla on tyypillisesti aikaa levätä enemmän ja virtaa silloin riittääkin. Töihin palatessa on hyvä mieli, kunnes kahden viikon kuluttua loman palauttava vaikutus häipyy ja sitten jo taas odotellaankin seuraavaa lomaa.

On kuitenkin mahdollista tuntea olonsa aina yhtä levänneeksi kuin kesälomalla. Tämän mahdollistaa riittävä määrä laadukasta unta joka yö. Unta pitää vaalia myös arkena, eikä siitä sovi tinkiä kuin harvoissa tilanteissa. Tämä takaa mm. paremman työtehon, enemmän virtaa tehdä kotiaskareita ja erityisesti niitä itselle mukavia asioita. Hyvin nukkuneena jaksaa liikkua enemmän ja pystyy syömään terveellisemmin. Univajeinen keho kun himoaa kaikkea epäterveellistä. Parempi uni on siis avain parempaan terveyteen.

Unen huolto on varmasti suurimmalle osalle meistä tuttua, mutta toteutus jää puolitiehen. Kun alkaa laittaa unen prioriteettilistalla kärkeen, alkaa muutoksia näkyä. Jos kokee tärkeämmäksi kännykän selaamisen yömyöhälle, ei varmasti nuku hyvin eikä olo ole paras mahdollinen seuraavana päivänä. Kun alkaa huolehtia unestaan, kannattaa tehdä yksi muutos kerrallaan, jotta tavasta tulee rutiinia. Jos laittaa koko elämän kerralla uusiksi, ei voi odottaa, että tilanne kestäisi välttämättä montaa viikkoa pidempään. Valitse siis listalta ensimmäiseksi se asia, joka puhuttelee sinua eniten. Jos haluat tehdä vain yhden muutoksen, valitse kohta yksi. Se on yksittäisistä teoista kaikista eniten uneen vaikuttava asia.

  1. Pyri säännöllisyyteen
    • mene nukkumaan arkena, viikonloppuisin ja lomilla aina suurin piirtein samaan aikaan
    • herää myös suurin piirtein samaan aikaan. Toki viikonloppuna voit nukkua vähän pidempään, mutta älä pidennä heräämistä usealla tunnilla.
    • huolehdi toki myös siitä, että nukkumaanmenon ja heräämisen välillä on 7-9 tuntia aikaa + puoli tuntia unen saantia ja yöllisiä heräämisiä varten.
    • jos olet nukkunut aikaisemmin vain lyhyitä unia, voit lisätä unimäärää siten, että heräät aamulla aina samaan aikaan ja aikaistat illalla nukkumaanmenoa joka viikko 15 minuuttia kerrallaan
  2. Liiku päivittäin
    • liiku itseäsi miellyttävällä tavalla vähintään 30 minuuttia päivässä, mutta älä harrasta liian raskasta liikuntaa enää illalla pari tuntia ennen nukkumaanmenoa
  3. Syö terveellisesti ja säännöllisesti ja syö etenkin hyvä iltapala/päivällinen myöhään illalla
    • Kunnon iltaruoka syötynä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa väsyttää luonnostaan, joten kannattaa syödä hyvä iltapala tai siirtää päivällinen syötäväksi vasta illalla
    • Kofeiini sotkee yöunta. Älä nauti kofeiinipitoisia juomia enää puolen päivän jälkeen.
    • Alkoholi pilaa unen laadun jo pienilläkin annoksilla, joten yömyssyjen ottamista kannattaa välttää
  4. Hyödynnä unipaine
    • kun illalla väsy tulee, on noin 15 minuuttia aikaa mennä nukkumaan, muuten uni menee ohi
  5. Vältä stressiä
    • stressi rikkoo unta ja aiheuttaa yöheräilyä
    • päivällä/illalla voi palautua esim. meditoimalla tai muilla rentoutusmenetelmillä
  6. Unihygienia
    • pimennä huone esim. pimennysverhoilla tai käytä silmämaskia
    • tee huoneesta hiljainen tai käytä korvatulppia
    • pidä huone sopivan viileänä, yleensä suositellaan makuuhuoneen lämpötilaksi n. 18 astetta

Jos nämä keinot eivät johda hyvään ja palauttavaan uneen, kannattaa hakea apua. Unihäiriöt ovat erittäin yleisiä. Niitä voidaan tutkia ja hoitaa lääkärin opastuksella. Unilääkkeitä kuitenkin on syytä käyttää vain muun hoidon ohella ja ehdottomasti vain lyhytaikaisesti. Usein pitkäaikaisen unilääkkeen käytön lopettaminen parantaa unen laatua. Unilääkkeet muuttavat unen rakennetta, eikä se palauta samalla tavalla kuin luonnollinen uni. Unilääkkeiden käyttöä ei toki voi lopettaa kuin seinään. Me apteekissa neuvomme mieluusti, miten unilääkkeiden käyttö lopetetaan hallitusti. Tervetuloa keskustelemaan unesta ja unilääkkeistä kanssamme.

Hyvää yötä ja kauniita unia!

15.6.2020

Kiitollisuus

Nyt, kun koronatilanne alkaa hellittää, on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, toiko poikkeusajat elämäämme myös jotain hyvää. Itse näen sitä paljonkin. Mietin jokaisesta päivästä kiitollisuuden aiheita, sillä tutkitustikin kiitollisuus tuo onnellisuutta elämään.
Olen kiitollinen ihanasta työyhteisöstä apteekissamme, jossa yhteistyö pelaa ja kaikki ovat täysillä mukana jokaisessa käänteessä. Meillä apteekissa on koko kevään ollut hymy herkässä ja olemme tsempanneet toisiamme kiireisinä ja haastavinakin päivinä, vaikka välillä olemme tehneet töitä pienelläkin työporukalla.

Olen kiitollinen, kun olen saanut olla mukana auttamassa niin montaa ihmistä, erityisesti vanhuksia ja riskiryhmäläisiä. Apteekkimme on tehnyt kotiinkuljetuksia lähialueille useamman sata kappaletta. On ihana nähdä ihmisten kiitollisuus siihen, että teemme työtä heidän hyvinvointinsa eteen, turvaamalla heidän terveyttään.

Olen kiitollinen asiakkaistamme, jotka käyttävät edelleen meidän palveluitamme ja niistä asiakkaista, jotka ovat tulleet ensimmäistä kertaa ovestamme sisään, kun ei tule enää käytyä siellä työpaikan lähellä olevassa apteekissa. Olette ihania ja meille tärkeitä ihmisiä.

Olen kiitollinen suomalaisissa heränneestä auttamisen halusta. Läheiset ja jopa ventovieraat ihmiset tarjoavat toisille apuaan niin ostosten teossa kuin muissakin elämän asioissa.

Olen kiitollinen siitä, kuinka hyvin suomalaiset ovat toimineet yhdessä tässä koronatilanteessa ja noudattaneet viranomaisten ohjeita. Tämä on pelastanut meidät suurelta koronakatastrofilta.

Olen kiitollinen digitalisaatiosta. Monet ovat joutuneet opettelemaan uusia yhteydenpitotapoja ystäviin ja käyttämään muutenkin erilaisia digitaalisia palveluja. Erityisesti omaa mieltäni on lämmittänyt videopuhelut ja -palaverit ystävien kanssa, joita muuten näkee harvoin. Videoyhteys tuo heitäkin lähemmäs.

Olen kiitollinen ystävistä. Lähellä ja kaukana.

Olen kiitollinen perheestä. Siitä, että on ollut enemmän yhteistä aikaa perheen kesken, kun kaikki harrastukset ovat olleet tauolla.

Olen kiitollinen omasta pihasta, jossa voi sormet työntää multaan, tehdä istutuksia ja seurata kasvun ihmettä.

Olen kiitollinen kauniista kesästä, jonka valo on auttanut jaksamaan ja tuonut positiivista energiaa.

Mistä sinä olet kiitollinen?

Kiitollisuus on avain onneen. Kun keskitymme hyvään, hyvä kasvaa ympärillämme. Kiitollisuus on läsnä ihan pienissäkin asioissa. Muista siis kiittää joka päivä jostain, itseäsi ja muita. Juuri nyt kiitän siitä, että sinä olet siellä ruudun toisella puolella ja luet kirjoitustani. Kiitos.

30.3.2020

Tervehdys verkkosivuillamme vieraileva lähimmäinen. Lämpimästi tervetuloa! Täällä kirjoittelee Käpylän apteekin proviisori. Olen niin innoissani tästä meidän uudesta verkkoapteekista, että haluan kertoa sinulle, mitä meillä apteekissa tästä ajatellaan ja miten sen toivomme tuovan sinulle lisähyötyä.

Apteekissamme on tänä syksynä viuhuneet muutoksen tuulet. Olemme saaneet uuden apteekkarin, uutta henkilökuntaa ja nyt saimme avattua tämän mahtavan uuden verkkoapteekin. Intopinkeenä olemme sitä rakentaneet ja toivomme sen olevan yksi tulevaisuuden muoto hankkia lääkkeet suoraan kotiin. Verkkoapteekin kautta voi tilata kaikkia apteekkituotteita, lääkkeitä ja reseptilääkkeitä. Valikoima on paljon laajempi kuin suoraan kivijalkamyymälässämme ja verkosta löytyy myös tarjouksia, joita ei apteekistamme saa. Kannattaa siis katsastaa valikoimaa. Ja kaikki nämä on saatavilla suoraan kotiovelle. Ihanan helppoa! <3 Ei enää räntäsateessa tarpomista kipeän lapsen kanssa! Ei enää kummin kaiman pyytämistä avuksi kuljettamaan apteekille! Ei enää poistumista koneen ääreltä, kun somesta tulee erittäin kiinnostavaa livestriimiä (vai mitä näitä nuorisojuttuja onkaan, enhän minä niitä tunne)! Jee!

Verkkoapteekin merkitys meille apteekkilaisille on ensisijaisesti lisäpalvelu. Verkkoasiointi on kaupan alalla tätä päivää ja haluamme olla mukana kehittämässä tätä myös apteekkipuolella. Tutkimusten mukaan apteekissa halutaan edelleen asioida paikan päällä ja verkkoasiointi on ollut vähäistä. Uskomme tähän tulevan tulevaisuudessa muutoksia. Ymmärrämme sen, että asiakkaamme ovat erilaisia ja haluamme tarjota erilaisiin tarpeisiin sopivia asiointimuotoja. Kivijalkamyymälä ei tule mihinkään poistumaan. Täällä me edelleen otamme ilolla vastaan asiakkaitamme kasvotusten. Ovesta sisään astuvat sekä verkkoapteekissa asioivat asiakkaat ovat meille ihan yhtä tärkeitä. Kaiken toimintamme takana on aito halu auttaa ja edistää terveyttä, ihan kaikille.

Palvelu on apteekissa ensiarvoisen tärkeää. Kyselemme oireista ja muista lääkehoitoon liittyvistä asioista jokaiselta asiakkaaltamme. Se on parasta palveluamme, kun löydämme avun asiakkaan vaivaan. Verkkoapteekki on osana helpottamassa sitä, että sopiva hoito tavoittaa asiakkaan. Neuvontaa annamme puhelimitse (p. 09-791335) tai verkkoapteekin Ota yhteyttä-osion kautta ennen tilauksen tekemistä tai sen jälkeen. Ja reseptilääkeoston yhteydessä puhelinkontakti tarvitaankin ennen lääkkeiden lähettämistä. Tämä on viranomaisen määräys, jotta lääkeinformaatio tavoittaa asiakkaan. Verkkoapteekki toimii siis osana meidän jokapäiväistä apteekkityötämme. Lääkkeet ja muut tuotteet pakataan täällä apteekin tiloissa ja lähetetään sitten asiakkaalle.

Näkisin, että verkkoapteekkiasiointi sopii erinomaisesti vaikkapa ruuhkavuosissa painivalle kotiäidille, liikuntavaikeuksista kärsivälle vanhukselle kuin myös diginatiiville nuorelle, joka haluaa hoitaa kaikki asiansa verkossa. Ja tietenkin verkkoapteekki on avoinna ihan kaikille muillekin. Olemme täällä sinua varten.