Proviisorin blogi

3.8.2020

Levännyt olo koko vuodeksi, ei vain lomilla?

Kiinnostaisiko sinua lääke, joka voi auttaa sydänsairauksiin, diabetekseen, kiputiloihin, stressiin, oppimisvaikeuksiin ja masennukseen sekä suojaa flunssalta, syövältä ja dementialta? Aikamoinen ihmelääke siis. Mitäpä, jos kerron, että tällainen lääke on jo olemassa ja se on kaikkien saatavilla. Parasta on, että lääke ei maksa mitään. Tämän lääkkeen nimi on uni.

Tutkitusti suomalaiset nukkuvat liian vähän. Unta pitäisi saada yössä n. 7-9 tuntia. Kesälomalla on tyypillisesti aikaa levätä enemmän ja virtaa silloin riittääkin. Töihin palatessa on hyvä mieli, kunnes kahden viikon kuluttua loman palauttava vaikutus häipyy ja sitten jo taas odotellaankin seuraavaa lomaa.

On kuitenkin mahdollista tuntea olonsa aina yhtä levänneeksi kuin kesälomalla. Tämän mahdollistaa riittävä määrä laadukasta unta joka yö. Unta pitää vaalia myös arkena, eikä siitä sovi tinkiä kuin harvoissa tilanteissa. Tämä takaa mm. paremman työtehon, enemmän virtaa tehdä kotiaskareita ja erityisesti niitä itselle mukavia asioita. Hyvin nukkuneena jaksaa liikkua enemmän ja pystyy syömään terveellisemmin. Univajeinen keho kun himoaa kaikkea epäterveellistä. Parempi uni on siis avain parempaan terveyteen.

Unen huolto on varmasti suurimmalle osalle meistä tuttua, mutta toteutus jää puolitiehen. Kun alkaa laittaa unen prioriteettilistalla kärkeen, alkaa muutoksia näkyä. Jos kokee tärkeämmäksi kännykän selaamisen yömyöhälle, ei varmasti nuku hyvin eikä olo ole paras mahdollinen seuraavana päivänä. Kun alkaa huolehtia unestaan, kannattaa tehdä yksi muutos kerrallaan, jotta tavasta tulee rutiinia. Jos laittaa koko elämän kerralla uusiksi, ei voi odottaa, että tilanne kestäisi välttämättä montaa viikkoa pidempään. Valitse siis listalta ensimmäiseksi se asia, joka puhuttelee sinua eniten. Jos haluat tehdä vain yhden muutoksen, valitse kohta yksi. Se on yksittäisistä teoista kaikista eniten uneen vaikuttava asia.

  1. Pyri säännöllisyyteen
    • mene nukkumaan arkena, viikonloppuisin ja lomilla aina suurin piirtein samaan aikaan
    • herää myös suurin piirtein samaan aikaan. Toki viikonloppuna voit nukkua vähän pidempään, mutta älä pidennä heräämistä usealla tunnilla.
    • huolehdi toki myös siitä, että nukkumaanmenon ja heräämisen välillä on 7-9 tuntia aikaa + puoli tuntia unen saantia ja yöllisiä heräämisiä varten.
    • jos olet nukkunut aikaisemmin vain lyhyitä unia, voit lisätä unimäärää siten, että heräät aamulla aina samaan aikaan ja aikaistat illalla nukkumaanmenoa joka viikko 15 minuuttia kerrallaan
  2. Liiku päivittäin
    • liiku itseäsi miellyttävällä tavalla vähintään 30 minuuttia päivässä, mutta älä harrasta liian raskasta liikuntaa enää illalla pari tuntia ennen nukkumaanmenoa
  3. Syö terveellisesti ja säännöllisesti ja syö etenkin hyvä iltapala/päivällinen myöhään illalla
    • Kunnon iltaruoka syötynä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa väsyttää luonnostaan, joten kannattaa syödä hyvä iltapala tai siirtää päivällinen syötäväksi vasta illalla
    • Kofeiini sotkee yöunta. Älä nauti kofeiinipitoisia juomia enää puolen päivän jälkeen.
    • Alkoholi pilaa unen laadun jo pienilläkin annoksilla, joten yömyssyjen ottamista kannattaa välttää
  4. Hyödynnä unipaine
    • kun illalla väsy tulee, on noin 15 minuuttia aikaa mennä nukkumaan, muuten uni menee ohi
  5. Vältä stressiä
    • stressi rikkoo unta ja aiheuttaa yöheräilyä
    • päivällä/illalla voi palautua esim. meditoimalla tai muilla rentoutusmenetelmillä
  6. Unihygienia
    • pimennä huone esim. pimennysverhoilla tai käytä silmämaskia
    • tee huoneesta hiljainen tai käytä korvatulppia
    • pidä huone sopivan viileänä, yleensä suositellaan makuuhuoneen lämpötilaksi n. 18 astetta

Jos nämä keinot eivät johda hyvään ja palauttavaan uneen, kannattaa hakea apua. Unihäiriöt ovat erittäin yleisiä. Niitä voidaan tutkia ja hoitaa lääkärin opastuksella. Unilääkkeitä kuitenkin on syytä käyttää vain muun hoidon ohella ja ehdottomasti vain lyhytaikaisesti. Usein pitkäaikaisen unilääkkeen käytön lopettaminen parantaa unen laatua. Unilääkkeet muuttavat unen rakennetta, eikä se palauta samalla tavalla kuin luonnollinen uni. Unilääkkeiden käyttöä ei toki voi lopettaa kuin seinään. Me apteekissa neuvomme mieluusti, miten unilääkkeiden käyttö lopetetaan hallitusti. Tervetuloa keskustelemaan unesta ja unilääkkeistä kanssamme.

Hyvää yötä ja kauniita unia!

16.6.2020

Kiitollisuus

Nyt, kun koronatilanne alkaa hellittää, on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, toiko poikkeusajat elämäämme myös jotain hyvää. Itse näen sitä paljonkin. Mietin jokaisesta päivästä kiitollisuuden aiheita, sillä tutkitustikin kiitollisuus tuo onnellisuutta elämään.

Olen kiitollinen ihanasta työyhteisöstä apteekissamme, jossa yhteistyö pelaa ja kaikki ovat täysillä mukana jokaisessa käänteessä. Meillä apteekissa on koko kevään ollut hymy herkässä ja olemme tsempanneet toisiamme kiireisinä ja haastavinakin päivinä, vaikka välillä olemme tehneet töitä pienelläkin työporukalla.

Olen kiitollinen, kun olen saanut olla mukana auttamassa niin montaa ihmistä, erityisesti vanhuksia ja riskiryhmäläisiä. Apteekkimme on tehnyt kotiinkuljetuksia lähialueille useamman sata kappaletta. On ihana nähdä ihmisten kiitollisuus siihen, että teemme työtä heidän hyvinvointinsa eteen, turvaamalla heidän terveyttään.

Olen kiitollinen asiakkaistamme, jotka käyttävät edelleen meidän palveluitamme ja niistä asiakkaista, jotka ovat tulleet ensimmäistä kertaa ovestamme sisään, kun ei tule enää käytyä siellä työpaikan lähellä olevassa apteekissa. Olette ihania ja meille tärkeitä ihmisiä.

Olen kiitollinen suomalaisissa heränneestä auttamisen halusta. Läheiset ja jopa ventovieraat ihmiset tarjoavat toisille apuaan niin ostosten teossa kuin muissakin elämän asioissa.

Olen kiitollinen siitä, kuinka hyvin suomalaiset ovat toimineet yhdessä tässä koronatilanteessa ja noudattaneet viranomaisten ohjeita. Tämä on pelastanut meidät suurelta koronakatastrofilta.

Olen kiitollinen digitalisaatiosta. Monet ovat joutuneet opettelemaan uusia yhteydenpitotapoja ystäviin ja käyttämään muutenkin erilaisia digitaalisia palveluja. Erityisesti omaa mieltäni on lämmittänyt videopuhelut ja -palaverit ystävien kanssa, joita muuten näkee harvoin. Videoyhteys tuo heitäkin lähemmäs.

Olen kiitollinen ystävistä. Lähellä ja kaukana.

Olen kiitollinen perheestä. Siitä, että on ollut enemmän yhteistä aikaa perheen kesken, kun kaikki harrastukset ovat olleet tauolla.

Olen kiitollinen omasta pihasta, jossa voi sormet työntää multaan, tehdä istutuksia ja seurata kasvun ihmettä.

Olen kiitollinen kauniista kesästä, jonka valo on auttanut jaksamaan ja tuonut positiivista energiaa.

Mistä sinä olet kiitollinen?

Kiitollisuus on avain onneen. Kun keskitymme hyvään, hyvä kasvaa ympärillämme. Kiitollisuus on läsnä ihan pienissäkin asioissa. Muista siis kiittää joka päivä jostain, itseäsi ja muita. Juuri nyt kiitän siitä, että sinä olet siellä ruudun toisella puolella ja luet kirjoitustani. Kiitos.

30.3.2020

Hei vaan kaikki siellä ruudun toisella puolella olevat. Kaikkihan toki tietävät, että elämme poikkeuksellisia aikoja. Kaiken tämän koronahässäkän keskellä meillä on kuitenkin ilo avata uusi verkkoapteekkimme. Toivomme, että siitä on juuri sinulle suuri apu kaiken tämän eristäytyneisyyden keskellä.

Apteekilla meillä on suuri huoli etenkin iäkkäistä ja riskiryhmiin kuuluvista asiakkaistamme ja toivomme, että he pysyisivät terveinä. Siksi tämä verkkoapteekin avaaminen tähän hetkeen on meille sydämen asia. Verkkoapteekin kautta voi tilata kaikkia apteekkituotteita, lääkkeitä ja reseptilääkkeitä. Ja tilaus on saatavilla suoraan kotiovelle tai noudettavissa apteekilta. Emme tietenkään voi olettaa, että kaikki ikäihmiset osaisivat tilata lääkkeensä verkosta. Toki onneksi heistäkin nykyään jo moni osaa verkkopalveluja käyttää. Palvelu on suunniteltu ihan jokaiselle, jolla on jotain asiaa apteekkiin. Kun apteekin kivijalassa asiointi ja siellä vietetty aika vähenevät, on sellaisilla ihmisillä, joiden on pakko apteekkiin tulla, turvallisempaa. Sitä tässä maailmassa nyt tarvitaan. Turvaa.

Me apteekkilaiset pyrimme pysymään kaikin keinoin terveinä ja pitämään apteekkiamme auki, jotta te muut saisitte tärkeät lääkkeenne. Pidämme itseämme tässä tilanteessa etuoikeutettuina, kun saamme tehdä kaikkien teidän eteen tärkeää työtä. Me lupaamme, että hymymme ei hyydy vaikeassakaan tilanteessa. Vaikka erityisjärjestelyjä joudutaan varmasti tekemään ja tilanne voi olla asiakkaillemme hyvin vaikea, autamme ilolla ja hymyssä suin jokaista teitä parhaamme mukaan. Me selviämme tästä yhdessä. Pysykää terveinä ja pysykää kotona. Me olemme töissä teitä varten. <3