Proviisorin blogi

2.1.2021

Uusi vuosi, uudet kujeet

Vuosi 2020 on jäänyt taakse ja uusi ja odotuksia täynnä oleva vuosi 2021 on täällä. On hyvä aika tehdä pieni katsaus päättyneeseen vuoteen ja kurkistaa jo, mitä meillä apteekissa on ajatuksissa alkaneelle vuodelle.

2020 muisteluita:

Alkuvuodesta saimme riveihimme uusia työntekijöitä, jotka tulivat uuden apteekkarin mukana. Nyt meillä onkin ihan maailman paras työyhteisö, jossa kaikilla on hauskaa ja työt sujuvat mallikkaasti.

Korona iski sitten maaliskuussa, kuten kaikki tietävät. Apteekissa koronan alku näkyi pari viikkoa kestäneenä ruuhkana. Parhaimmillaan (vai pahimmillaan) meillä oli päivittäinen asiakasmäärä kaksinkertainen verrattuna normaaliin. Hyllyt ostettiin tyhjiksi parasetamolivalmisteista ja kuumemittareista. Kyllä siinä vähän kiirettä piti, mutta selvittiin.

Keväällä myös jakauduimme kahteen ryhmään, jotka eivät työskennelleet yhdessä tai edes tavanneet toisiaan. Tällä pyrittiin välttämään sitä, että koko apteekin henkilökunta laitettaisiin karanteeniin yhden sairastuessa, jolloin apteekki jouduttaisiin sulkemaan. Myös aukioloaikoja jouduimme silloin hieman supistamaan. Tästäkin selvittiin.

Nyt olemme parantaneet suojautumistamme siten, ettei kahteen ryhmään jakautumiseen ole enää tarvetta. Apteekkiin on teetetty suojapleksejä niin henkilökunnan ja asiakkaiden väliin kuin myös henkilökunnan keskinäisiin väleihin. Lisäksi käytössämme on ollut visiirejä ja suusuojaimia, jotta välttäisimme saamasta itse tartuntaa ja tartuttamasta muita. Pintoja pyyhitään myös ahkerasti edelleen. Myös asiakkaille tarjoamme käsidesin lisäksi suusuojaimia. Ilahduttavaa onkin, että lähes kaikki, jotka vain pystyvät jonkinlaista suusuojainta käyttämään, ovat sen pukeneet päälleen tai laittavat sen viimeistään apteekissa.

Maaliskuussa käynnistimme pahimpaan koronaruuhkaan myös tämän uuden verkkoapteekkimme. Se löysikin heti paljon käyttäjiä ja edelleen tilaajia riittää. Suosio kyllä yllätti meidät positiivisesti. Samalla päätimme, että kuljetamme lääkkeet lähialueille maksutta ja autamme tällä tavalla osaltamme koronan leviämisen estämisessä. Maksuttomia kotiinkuljetuksia jatketaan edelleen. Sen saa joko verkkoapteekin kautta tilatessa tai vaikka soittamalla apteekkiin.

Normaalisti kehitämme apteekin toimintoja ja kouluttaudumme jatkuvasti. Viime vuosi meni tällä kertaa korona-asioiden selvittelyyn ja kehitystyötä ehdimme tehdä vähemmän kuin normaalisti. Pääasia kuitenkin, että työt sujuvat ja voimme auttaa kaikkia ihania asiakkaitamme.

2021 unelmia:

Koronarokotukset ovat alkaneet koronapotilaita hoitavan henkilöstön osalta ja pian ne laajenevat myös ikäihmisiin ja riskiryhmäläisiin. Tämä tuo paljon toivoa alkaneelle vuodelle. Meillä apteekissa on myös paljon asioita mielessä, jotka viime vuodelta peruuntuivat, mutta joita toivottavasti tänä vuonna päästään toteuttamaan. Olimme suunnitelleet mm. erilaisia tapahtumia: luentoa, asiakasiltaa ja esittelytilaisuuksia.

Tammikuussa aloitamme kampanjan, jolla haluamme tuoda esiin mahdollisuutta saada säännöllisesti käytössä olevat lääkkeet jaeltuina valmiiksi annospusseihin. Palvelu on nimeltään koneellinen annosjakelu, kotoisammin anja. Palvelu on toki maksullista, mutta olemme saaneet neuvoteltua annosjakelua tekevän yksikön kanssa hinnan kohtuulliselle tasolle, jolloin hinnaksi tuli 5,50€/viikko. Annosjakelun myötä ei enää tarvitse itse jakaa lääkkeitä dosettiin. Myös lääkitysturvallisuus paranee, kun varmistetaan, ettei esim. päällekkäisiä lääkkeitä ole käytössä eikä lääkkeillä ole yhteisvaikutuksia. Annospusseja on helppo käyttää, koska jokaisen pussin päällä lukee päivämäärä ja kellonaika, jolloin lääkkeet tulisi ottaa sekä tietysti, mitä lääkkeitä kyseinen pussi sisältää. Lääkkeet toimitetaan apteekista kahden viikon pussirullissa. Ne voi joko noutaa apteekilta tai saada kuljetettuna kotiin.

Apteekissa tulee vuoden aikana toimimaan muutamia farmasian opiskelijoita. Nuoret ja innokkaat opiskelijat ovat kyllä tämän työn yksi suola. Kun he uusin silmin katselevat apteekkitoimintaa, oppii itsekin aina uutta, vaikka minäkin olen ollut Käpylän apteekissa jo 14 vuotta töissä.

Tälle vuodelle on suunniteltu myös asiakastyytyväisyyskyselyä. Toivomme saavamme teiltä ihanilta asiakkailta palautetta, kuinka voisimme palvella teitä vielä paremmin sekä apteekin kivijalassa kasvokkain että virtuaalisesti verkossa. Olemme innokkaita kehittämään uusia palveluita, joita asiakkaamme haluavat käyttää. Pelkästä kehittämisen ilosta ei palveluja kannata kehittää, jos niille ei tarvetta juuri meidän asiakaskunnassa ole.

Apteekin sosiaalisessa mediassa eli käytännössä Facebook-sivuilla ei ollut suurta toimintaa viime vuonna. Tässä parin viimeisen kuukauden aikana olemme saaneet sinnekin vähän eloa lisää. Ajatus on, että tänä vuonna sinne tulee paljon uutta sisältöä. Tarkoituksena on välittää hyvää mieltä ja hyvää henkeä, joka meillä täällä apteekissa vallitsee. Toki tärkeänä sielläkin puolella on ihmisten auttaminen. Kerromme palveluistamme ja tuomme esiin myös ajankohtaisia terveyteen liittyviä teemoja. Haluamme innostaa terveelliseen elämään ja lisätä tietämystä erilaisten sairauksien tai pienempienkin vaivojen hoidosta ja ennaltaehkäisystä. Toivottavasti seuraat meitä myös Facebookin puolella. (Apteekin Facebook-sivuille tästä)

Tämän blogin tarkoituksena on tehdä hyvän mielen kirjoituksia erilaisia terveyden osa-alueita sivuten. Lisäksi saatan kirjoitella laajempia katsauksia erilaisten sairauksien hoidosta. Tämä blogiajatus vielä elää ja kasvaa ja toteutus tehdään sen ajan puitteissa, mitä muulta työltä ehtii. Toivon kuitenkin, että saan aikaiseksi sellaisia kirjoituksia, joita te siellä haluatte lukea.

Näillä mielikuvilla ja ajatuksilla ensi vuoteen. Haluan toivottaa asiakkaillemme ja kaikille tätä tekstiä lukeville oikein hyvää ja toiveikasta uutta vuotta. Olkoon se täynnä unelmia!

Jatkakaamme toisistamme huolehtimista ja välittämistä.

30.11.2020

Joulun taikaa

Joulun taikaa

Anna läheiselle hetki aikaa

Anna rakkautta, lämpöä,

kerro, että välität

Nauti kinkusta, laatikoista, joululauluista

Nauti hyvästä mielestä ja rauhasta

Toivo, että kaikilla olisi hyvä olla

vain loivia mäkiä elämän vuoristolla

Auta

Ilahduta

Tee pieniä ihmeitä

Seuraa hymyksi kääntyviä ilmeitä

Unelmoi isosti

äläkä pelkää

joulun taika kasvattaa siivet selkään

Paras lahja maailmassa

on

ihmiset rakkauttaan jakamassa

 

22.10.2020

Liikunnan harjoittamisen taito

Olipa kerran äiti-ihminen, joka yritti juosta metsässä tyttärensä perässä suunnistusharjoituksissa. Tytär huuteli usein äidilleen, että miksi olet niin hidas mato ja naureskeli päälle. Tämä äiti olen minä. Toki olen myös sisukas ja päätin, että ensi kesänä jalka nousee edes hiukan kevyemmin, vaikken usko jatkossakaan pysyväni tyttäreni perässä, kun hän gasellin lailla pinkoo menemään. 

Kesän jälkeen moni aloittaa liikuntaharrastuksen, mutta mikäs mahtaa olla tilanne, kun päästään pimeään marraskuuhun, eikä ulos lähteminen enää huvita. Vanhat tavat palaavat hiljalleen ja lopulta vuoden pimein aika meneekin sohvalla Netflixiä katsellen. Tammikuussa sitten taas uudenvuodenlupausten myötä jaksetaan kuukausi liikkua enemmän.

En ole liikunta-alan asiantuntija, mutta kyllähän minäkin tiedän, että liikuntaa pitää harrastaa säännöllisesti, jotta siitä saa terveyshyötyjä. Liikunta on lääke lähes joka asiassa. Monia alkaa ahdistaa ja tulee stressiä siitä, ettei saa itseään liikkeelle. Mitäpä, jos kerrankin antaisit itsellesi luvan olla sellainen kuin olet. Jollain tavalla tietysti kannattaa itseään liikuttaa, mutta kannattaa hakea siihen omanlaisiaan tapoja. Omia suosikkeja tällä hetkellä ovat kymmenen minuutin jumppa aamulla ennen töihin lähtöä sekä lapsen liikuntaharrastukseen osallistuminen. Suunnistamaan pääsen aina mukaan ja oheisliikuntana on jumppaa, johon myös äiti saa osallistua. Yksinään ei ehkä tulisi lähdettyä, mutta lapsen energisyys vie mukanaan. Parasta.

Liikunnan ei tarvitse olla ryhmässä tekemistä tai johonkin paikkaan (kuten kuntosaliin) sidonnaista. Kotona ja lähimaastoissa saa liikuntaa yllin kyllin, kun ottaa sopivan asenteen. Toki tällä hetkellä kotona jumppaamisen suosio on kasvanut kovasti ja erilaisia digitaalisia palveluita kotijumppareille löytyykin useita. Mutta voihan sitä ottaa vaikka siivouksen jumpan kannalta. Musat soimaan ja moppi käteen. Mopin kanssa voi tanssahdella samalla tai kyykätä aina välillä. Tai voisiko sitä vaikka venytellä tai tehdä erilaisia liikkuvuusharjoituksia samalla, kun katsoo telkkaria, edes viisi minuuttia kerrallaan. Jokainen liike lasketaan.

Aina ei myöskään voi jaksaa. Eikä tarvitsekaan. Silloin itse tyydyn katselemaan Instagramista muiden kotijumppareiden kuvia ja videoita. Niistä voi valmiiksi valkkailla jumppia, joita tekee, kun taas on energiaa. Niin ja menen tietysti ajoissa nukkumaan. Sillähän sen väsymyksen saa poistettua. 

Haluan sanoa tällä kirjoituksellani, että liikunnan ei tarvitse olla vakavaa. Suorittamisesta kannattaa hellittää, jos ei ole kilpaurheilija. Liiku sen mukaan, mitä keho kaipaa. Tee vain sen verran kerrallaan kuin jaksat ja hyvältä tuntuu. Mutta sen, mitä teet, tee hymy huulilla. Ja kiitä itseäsi jälkikäteen. Namaste.

P.S. Jotta pääsisin juoksuharjoituksissani edes alkuun, on ostoslistalle laitettu kunnon juoksukengät. Kyllä tämä tästä vielä lähtee! 

19.8.2020

Levännyt olo koko vuodeksi, ei vain lomilla?

Kiinnostaisiko sinua lääke, joka voi auttaa sydänsairauksiin, diabetekseen, kiputiloihin, stressiin, oppimisvaikeuksiin ja masennukseen sekä suojaa flunssalta, syövältä ja dementialta? Aikamoinen ihmelääke siis. Mitäpä, jos kerron, että tällainen lääke on jo olemassa ja se on kaikkien saatavilla. Parasta on, että lääke ei maksa mitään. Tämän lääkkeen nimi on uni.

Tutkitusti suomalaiset nukkuvat liian vähän. Unta pitäisi saada yössä n. 7-9 tuntia. Kesälomalla on tyypillisesti aikaa levätä enemmän ja virtaa silloin riittääkin. Töihin palatessa on hyvä mieli, kunnes kahden viikon kuluttua loman palauttava vaikutus häipyy ja sitten jo taas odotellaankin seuraavaa lomaa.

On kuitenkin mahdollista tuntea olonsa aina yhtä levänneeksi kuin kesälomalla. Tämän mahdollistaa riittävä määrä laadukasta unta joka yö. Unta pitää vaalia myös arkena, eikä siitä sovi tinkiä kuin harvoissa tilanteissa. Tämä takaa mm. paremman työtehon, enemmän virtaa tehdä kotiaskareita ja erityisesti niitä itselle mukavia asioita. Hyvin nukkuneena jaksaa liikkua enemmän ja pystyy syömään terveellisemmin. Univajeinen keho kun himoaa kaikkea epäterveellistä. Parempi uni on siis avain parempaan terveyteen.

Unen huolto on varmasti suurimmalle osalle meistä tuttua, mutta toteutus jää puolitiehen. Kun alkaa laittaa unen prioriteettilistalla kärkeen, alkaa muutoksia näkyä. Jos kokee tärkeämmäksi kännykän selaamisen yömyöhälle, ei varmasti nuku hyvin eikä olo ole paras mahdollinen seuraavana päivänä. Kun alkaa huolehtia unestaan, kannattaa tehdä yksi muutos kerrallaan, jotta tavasta tulee rutiinia. Jos laittaa koko elämän kerralla uusiksi, ei voi odottaa, että tilanne kestäisi välttämättä montaa viikkoa pidempään. Valitse siis listalta ensimmäiseksi se asia, joka puhuttelee sinua eniten. Jos haluat tehdä vain yhden muutoksen, valitse kohta yksi. Se on yksittäisistä teoista kaikista eniten uneen vaikuttava asia.

  1. Pyri säännöllisyyteen
    • mene nukkumaan arkena, viikonloppuisin ja lomilla aina suurin piirtein samaan aikaan
    • herää myös suurin piirtein samaan aikaan. Toki viikonloppuna voit nukkua vähän pidempään, mutta älä pidennä heräämistä usealla tunnilla.
    • huolehdi toki myös siitä, että nukkumaanmenon ja heräämisen välillä on 7-9 tuntia aikaa + puoli tuntia unen saantia ja yöllisiä heräämisiä varten.
    • jos olet nukkunut aikaisemmin vain lyhyitä unia, voit lisätä unimäärää siten, että heräät aamulla aina samaan aikaan ja aikaistat illalla nukkumaanmenoa joka viikko 15 minuuttia kerrallaan
  2. Liiku päivittäin
    • liiku itseäsi miellyttävällä tavalla vähintään 30 minuuttia päivässä, mutta älä harrasta liian raskasta liikuntaa enää illalla pari tuntia ennen nukkumaanmenoa
  3. Syö terveellisesti ja säännöllisesti ja syö etenkin hyvä iltapala/päivällinen myöhään illalla
    • Kunnon iltaruoka syötynä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa väsyttää luonnostaan, joten kannattaa syödä hyvä iltapala tai siirtää päivällinen syötäväksi vasta illalla
    • Kofeiini sotkee yöunta. Älä nauti kofeiinipitoisia juomia enää puolen päivän jälkeen.
    • Alkoholi pilaa unen laadun jo pienilläkin annoksilla, joten yömyssyjen ottamista kannattaa välttää
  4. Hyödynnä unipaine
    • kun illalla väsy tulee, on noin 15 minuuttia aikaa mennä nukkumaan, muuten uni menee ohi
  5. Vältä stressiä
    • stressi rikkoo unta ja aiheuttaa yöheräilyä
    • päivällä/illalla voi palautua esim. meditoimalla tai muilla rentoutusmenetelmillä
  6. Unihygienia
    • pimennä huone esim. pimennysverhoilla tai käytä silmämaskia
    • tee huoneesta hiljainen tai käytä korvatulppia
    • pidä huone sopivan viileänä, yleensä suositellaan makuuhuoneen lämpötilaksi n. 18 astetta

Jos nämä keinot eivät johda hyvään ja palauttavaan uneen, kannattaa hakea apua. Unihäiriöt ovat erittäin yleisiä. Niitä voidaan tutkia ja hoitaa lääkärin opastuksella. Unilääkkeitä kuitenkin on syytä käyttää vain muun hoidon ohella ja ehdottomasti vain lyhytaikaisesti. Usein pitkäaikaisen unilääkkeen käytön lopettaminen parantaa unen laatua. Unilääkkeet muuttavat unen rakennetta, eikä se palauta samalla tavalla kuin luonnollinen uni. Unilääkkeiden käyttöä ei toki voi lopettaa kuin seinään. Me apteekissa neuvomme mieluusti, miten unilääkkeiden käyttö lopetetaan hallitusti. Tervetuloa keskustelemaan unesta ja unilääkkeistä kanssamme.

Hyvää yötä ja kauniita unia!

15.6.2020

Kiitollisuus

Nyt, kun koronatilanne alkaa hellittää, on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, toiko poikkeusajat elämäämme myös jotain hyvää. Itse näen sitä paljonkin. Mietin jokaisesta päivästä kiitollisuuden aiheita, sillä tutkitustikin kiitollisuus tuo onnellisuutta elämään.
Olen kiitollinen ihanasta työyhteisöstä apteekissamme, jossa yhteistyö pelaa ja kaikki ovat täysillä mukana jokaisessa käänteessä. Meillä apteekissa on koko kevään ollut hymy herkässä ja olemme tsempanneet toisiamme kiireisinä ja haastavinakin päivinä, vaikka välillä olemme tehneet töitä pienelläkin työporukalla.

Olen kiitollinen, kun olen saanut olla mukana auttamassa niin montaa ihmistä, erityisesti vanhuksia ja riskiryhmäläisiä. Apteekkimme on tehnyt kotiinkuljetuksia lähialueille useamman sata kappaletta. On ihana nähdä ihmisten kiitollisuus siihen, että teemme työtä heidän hyvinvointinsa eteen, turvaamalla heidän terveyttään.

Olen kiitollinen asiakkaistamme, jotka käyttävät edelleen meidän palveluitamme ja niistä asiakkaista, jotka ovat tulleet ensimmäistä kertaa ovestamme sisään, kun ei tule enää käytyä siellä työpaikan lähellä olevassa apteekissa. Olette ihania ja meille tärkeitä ihmisiä.

Olen kiitollinen suomalaisissa heränneestä auttamisen halusta. Läheiset ja jopa ventovieraat ihmiset tarjoavat toisille apuaan niin ostosten teossa kuin muissakin elämän asioissa.

Olen kiitollinen siitä, kuinka hyvin suomalaiset ovat toimineet yhdessä tässä koronatilanteessa ja noudattaneet viranomaisten ohjeita. Tämä on pelastanut meidät suurelta koronakatastrofilta.

Olen kiitollinen digitalisaatiosta. Monet ovat joutuneet opettelemaan uusia yhteydenpitotapoja ystäviin ja käyttämään muutenkin erilaisia digitaalisia palveluja. Erityisesti omaa mieltäni on lämmittänyt videopuhelut ja -palaverit ystävien kanssa, joita muuten näkee harvoin. Videoyhteys tuo heitäkin lähemmäs.

Olen kiitollinen ystävistä. Lähellä ja kaukana.

Olen kiitollinen perheestä. Siitä, että on ollut enemmän yhteistä aikaa perheen kesken, kun kaikki harrastukset ovat olleet tauolla.

Olen kiitollinen omasta pihasta, jossa voi sormet työntää multaan, tehdä istutuksia ja seurata kasvun ihmettä.

Olen kiitollinen kauniista kesästä, jonka valo on auttanut jaksamaan ja tuonut positiivista energiaa.

Mistä sinä olet kiitollinen?

Kiitollisuus on avain onneen. Kun keskitymme hyvään, hyvä kasvaa ympärillämme. Kiitollisuus on läsnä ihan pienissäkin asioissa. Muista siis kiittää joka päivä jostain, itseäsi ja muita. Juuri nyt kiitän siitä, että sinä olet siellä ruudun toisella puolella ja luet kirjoitustani. Kiitos.

30.3.2020

Tervehdys verkkosivuillamme vieraileva lähimmäinen. Lämpimästi tervetuloa! Täällä kirjoittelee Käpylän apteekin proviisori. Olen niin innoissani tästä meidän uudesta verkkoapteekista, että haluan kertoa sinulle, mitä meillä apteekissa tästä ajatellaan ja miten sen toivomme tuovan sinulle lisähyötyä.

Apteekissamme on tänä syksynä viuhuneet muutoksen tuulet. Olemme saaneet uuden apteekkarin, uutta henkilökuntaa ja nyt saimme avattua tämän mahtavan uuden verkkoapteekin. Intopinkeenä olemme sitä rakentaneet ja toivomme sen olevan yksi tulevaisuuden muoto hankkia lääkkeet suoraan kotiin. Verkkoapteekin kautta voi tilata kaikkia apteekkituotteita, lääkkeitä ja reseptilääkkeitä. Valikoima on paljon laajempi kuin suoraan kivijalkamyymälässämme ja verkosta löytyy myös tarjouksia, joita ei apteekistamme saa. Kannattaa siis katsastaa valikoimaa. Ja kaikki nämä on saatavilla suoraan kotiovelle. Ihanan helppoa! <3 Ei enää räntäsateessa tarpomista kipeän lapsen kanssa! Ei enää kummin kaiman pyytämistä avuksi kuljettamaan apteekille! Ei enää poistumista koneen ääreltä, kun somesta tulee erittäin kiinnostavaa livestriimiä (vai mitä näitä nuorisojuttuja onkaan, enhän minä niitä tunne)! Jee!

Verkkoapteekin merkitys meille apteekkilaisille on ensisijaisesti lisäpalvelu. Verkkoasiointi on kaupan alalla tätä päivää ja haluamme olla mukana kehittämässä tätä myös apteekkipuolella. Tutkimusten mukaan apteekissa halutaan edelleen asioida paikan päällä ja verkkoasiointi on ollut vähäistä. Uskomme tähän tulevan tulevaisuudessa muutoksia. Ymmärrämme sen, että asiakkaamme ovat erilaisia ja haluamme tarjota erilaisiin tarpeisiin sopivia asiointimuotoja. Kivijalkamyymälä ei tule mihinkään poistumaan. Täällä me edelleen otamme ilolla vastaan asiakkaitamme kasvotusten. Ovesta sisään astuvat sekä verkkoapteekissa asioivat asiakkaat ovat meille ihan yhtä tärkeitä. Kaiken toimintamme takana on aito halu auttaa ja edistää terveyttä, ihan kaikille.

Palvelu on apteekissa ensiarvoisen tärkeää. Kyselemme oireista ja muista lääkehoitoon liittyvistä asioista jokaiselta asiakkaaltamme. Se on parasta palveluamme, kun löydämme avun asiakkaan vaivaan. Verkkoapteekki on osana helpottamassa sitä, että sopiva hoito tavoittaa asiakkaan. Neuvontaa annamme puhelimitse (p. 09-791335) tai verkkoapteekin Ota yhteyttä-osion kautta ennen tilauksen tekemistä tai sen jälkeen. Ja reseptilääkeoston yhteydessä puhelinkontakti tarvitaankin ennen lääkkeiden lähettämistä. Tämä on viranomaisen määräys, jotta lääkeinformaatio tavoittaa asiakkaan. Verkkoapteekki toimii siis osana meidän jokapäiväistä apteekkityötämme. Lääkkeet ja muut tuotteet pakataan täällä apteekin tiloissa ja lähetetään sitten asiakkaalle.

Näkisin, että verkkoapteekkiasiointi sopii erinomaisesti vaikkapa ruuhkavuosissa painivalle kotiäidille, liikuntavaikeuksista kärsivälle vanhukselle kuin myös diginatiiville nuorelle, joka haluaa hoitaa kaikki asiansa verkossa. Ja tietenkin verkkoapteekki on avoinna ihan kaikille muillekin. Olemme täällä sinua varten.